Søvn og pau­ser

Alle mennesker har brug for søvn og gode måder at slappe af på, da kroppen og ikke mindst hjernen bliver fyldt af alle de sanseindtryk, som vi får i løbet af en dag.

Børn og unge har brug for at bearbejde de sanseindtryk, som de får og ind i mellem få en pause fra dem samt en god nats søvn for at kunne deltage, trives og lære. Det kan legeteket hjælpe dig og dit barn med.

Herunder kan du finde links til materialer, der kan hjælpe dit barn med at få en bedre søvn eller pause i løbet af dagen.

Søvn og pauser

  • Søvn Børn 0-3 år

    Legeteket har god viden om søvn, forskellige dyner og aktiviteter, som kan hjælpe med at sikre, en bedre søvn.

    Du er altid velkommen til at kontakte Legeteket for yderligere information eller uddybning af nedenstående. 

    Her kan du se tre små film om det at være forældre til småbørn. Du kan også tilmelde dig vores forældreworkshops, hvor sundhedsplejersker og pædagoger fra Vejle Kommune dykker dybere ned i temaer som bl.a. selvværd og selvtillid, mad, søvn, og det at være kærlige, tydelige forældre.

    Anbefalet materiale:

    • Sundhedsplejen har også en folder om søvn og de gode vaner op til sengetid som du kan se her.
    • Lulleby - Et trygt lydunivers til børn der har svært ved at falde i søvn (0-4år)
    • Hvis dit spædbarn har svært ved at sove, kan lyden af White Noise(youtube.com)være med til at give ro
    • Sådan putter du dit barn i en kugledyne
    • Hovedpuden kan gøre en stor forskel på hvordan du falder i søvn og hvordan du sover, legeteket anbefaler The Nap puden da den tilpasser sig dig og har en varm og kold side.
  • Søvn Børn 3-10 år

    Legeteket har god viden om søvn, forskellige dyner og aktiviteter, som kan hjælpe med at sikre, en bedre søvn.

    Du er altid velkommen til at kontakte Legeteket for yderligere information eller uddybning af nedenstående. 

    • Du kan læse om søvn generelt og sovetider på nordicparenting.dk
    • Dyb-Ro.nu har guidede godnathistorier for børn 4-10 år, som har svært ved at finde ro eller som har brug for en pause
    • Bogen "når du ikke vil i seng - hvad så?" guider børn og deres forældre til, hvordan de overvinder problemer med at falde i søvn.
    • Morten Resen har lavet et lyd univers "goLittle" for børn mellem 5-12 år, som kan hjælpe dem med at vågne på en god og hyggelig måde, eller som kan give dit barn et pusterum, når de kommer hjem fra børnehave eller skole. 
    • Sådan putter du dit barn i en kugledyne
    • Hovedpuden kan gøre en stor forskel på hvordan du falder i søvn og hvordan du sover, legeteket anbefaler The Nap puden da den tilpasser sig dig og har en varm og kold side.
  • Søvn Børn 10-18 år

    Legeteket har god viden om søvn, forskellige dyner og aktiviteter, som kan hjælpe med at sikre, en bedre søvn.

    Du er altid velkommen til at kontakte Legeteket for yderligere information eller uddybning af nedenstående. 

    • Du kan læse om søvn generelt og sovetider på nordicparenting.dk
    • Dyb-Ro.nu har guidedes for børn 10-18 år, som har svært ved at finde ro eller sove. 
    • Morten Resen har lavet et lyd univers "goLittle" for børn mellem 5-12 år, som kan hjælpe dem med at vågne på en god og hyggelig måde, eller som kan give dit barn et pusterum, når de kommer hjem fra skole samt aflede opmærksomheden ved putning fra det der er svært. 
    • Hovedpuden kan gøre en stor forskel på hvordan du falder i søvn og hvordan du sover, legeteket anbefaler The Nap puden da den tilpasser sig dig og har en varm og kold side.
  • Pauser 0-18 år

    Legeteket har god viden om pauser, forskellige produkter og aktiviteter, som kan hjælpe med at sikre, en bedre pause.

    Du er altid velkommen til at kontakte Legeteket for yderligere information eller uddybning af nedenstående. 

    Som menneske kan vi let blive fyldt af de sanseindtryk, som vi får i løbet af en dag. For at være de bedste udgave af os selv har vi brug for at få styr op de sanseindtryk og indimellem få en pause fra dem for igen senere at kunne fokusere på dem.

    Her kan pauser være en god idé. En pause kan se meget forskellig ud alt efter, hvem man er, og hvor man er.

    Nogle gange vil det være bedst at trække sig helt og være alene med noget, som man godt kan lide. Andre gange kan en god pause være at lege med en ven eller få læst en bog af en voksen et sted, hvor man ikke bliver udsat for anden stimuli. Altså blive skærmet for det, som fylder børn og unge uhensigtsmæssigt op.

    • Legeteket har en række af gode lege, spil og hjælpemidler, som kan være med til at sikre den "gode" pause. Kontakt Legeteket for at høre nærmere.
    • Du kan også via Dyb Ro eller Dyb ro Kids finde korte meditationer, som kan hjælpe med at guide dig gennem en pause.